Hoppa till det huvudsakliga innehållet
Member exclusive – registrera dig och få utvalda erbjudanden
null

Den ursprungliga skjortmakaren

Född 1949

För GANT började allt med skjortor och vi jobbar ständigt med att ta fram nya modeller. Vår första skjorta föddes 1949 och har ett rikt arv och en lång historia bakom sig. Vår grundare Bernard Gantmachers hängivenhet för kvalitet och hans söner Marty och Elliots sinne för stil och affärer visade sig vara en vinnande kombination.

null

1907 – 1927

Början på en lång resa

Berl Gantmacher var son till en mjölnare i Miropol, Ukraina. Redan som tonåring hade han tagit sig från det ryska imperiet till Rotterdam. Därifrån fortsatte han västerut då han gick ombord på S.S. Potsdam, ett holländskt-amerikanskt linjeångfartyg med seglen satta mot New York City. Arkiven på Ellis Island registrerade hans ankomst den 12 november 1907.

Han var då 17 år gammal.

Som så många judiska immigranter före honom amerikaniserade han sitt namn – Berl blev Bernard – och han började skapa sig ett bättre liv. Han tog kvällskurser på Columbia Universitys College of Pharmacy. Under dagen jobbade han i stadens livliga klädindustri på Lower East Side. Det var ett slitgöra – han arbetade som ""closer"", dvs någon som sydde ihop plaggen – men det fick honom att utveckla sin entreprenörsanda och lärde honom skräddaryrket. Det förde även Rebecca Rose i hans väg, en kvinna som jobbade med att sy knapphål och knappar. Hon blev senare hans fru.

När första världskriget bröt ut gick Bernard med i den amerikanska armén och åkte till Frankrike för att strida. När han avslutat sin militärtjänst återvände han till New York med en förnyad dröm om framgång. Han tog sin universitetsexamen, gifte sig med Rebecca och bestämde sig för att det var dags att bli affärsman. Med sin partner Morris Shapiro grundade han Par-Ex Shirt Company med säte i Brooklyn.

Par-Ex tillverkade skjortor par exellence åt andra märken, inklusive Brooks Brothers. Det nya företaget var mycket framgångsrikt och 1927 flyttade Par-Ex Shirt Company till större lokaler i New Haven, Connecticut.

null

1927 – 1949

Märket GANT föds

Vid den här tiden var New Haven en av USA:s viktigaste städer inom klädtillverkning. En av anledningarna till detta var att det bodde många italienare i staden som var väldigt skickliga på att jobba med kläder.

Det var goda tider för familjen Gantmacher. Verksamheten växte - och så även familjen. Två av Bernard och Rebeccas barn, Marty och Elliot, hjälpte GANT att skörda stora framgångar. Pojkarna föddes 1921 och 1926 och växte upp i New Haven där de hjälpte till i skjortfabriken med att torka golv och sätta samman kragar. De hade också koll på vad som pågick på närliggande Yales campus. Detta kom att ändra riktningen för USA:s mode.

Deras karriär avbröts dock när andra världskriget bröt ut och de tog värvning i armén. När de återvände hem på 40-talet började de plugga på University of Connecticut. Marty inriktade sig på företagsadministration medan Elliot valde marknadsföring som huvudämne. Efter avklarade studier återvände de sedan med sina nyförvärvade kunskaper till familjeföretaget.

Bröderna märkte att USA var på väg in i en period av snabb och djupgående förändring. Kriget hade tagit död på många gamla traditioner. Nya konst-, musik- och klädstilar spred sig över landet. Marty och Elliot såg en möjlighet i detta - och tog till vara på den. De övertalade sin far att tiden var inne att lämna Par-Ex och entreprenörsverksamheten. Istället för att tillverka kläder åt andra märken skulle de sälja perfekt skräddarsydda skjortor under sitt eget märke.

I april 1949 föddes GANT, Inc.

null

1949 – 1959

Att nå den rätta gruppen

Marty och Elliot var väl insatta i familjeföretaget. De identifierade sig med företaget till den grad att de bytte sitt eget efternamn - Gantmacher blev Gant. De hade även god förståelse för reklamens makt. De ville att deras produkter alltid skulle synas på de rätta ställena. Det innebar att endast leverera till stadens bästa butiker och sätta in annonser i The New Yorker.

Den första upplagan av The New Yorker publicerades i februari 1925 med en teckning av ett modelejon med en monokel på framsidan. Det var en ny typ av magasin som tilltalade en ny typ av läsekrets.

""The New Yorker kommer att bli tidsskriften som inte är avsedd för den gamla damen i Dubuque,"" skrev grundaren Harold Ross. ""Den kommer inte att intressera sig för vad hon tycker och tänker. Detta är inte av respektlöshet, utan helt enkelt för att The New Yorker är en tidsskrift som är avsedd för storstadsbor och det är inget vi döljer.""

Den drog till sig de bästa och mest slagfärdiga skribenter, från J.D. Salinger och Vladimir Nabokov till Dorothy Parker och F. Scott Fitzgerald och hans fru Zelda. Den var inte bara noga med vilka skribenter som skulle publiceras, utan även vilka annonser som skulle vara med. Den avböjde alla annonser som inte passade tidskriftens ton.

Ett av företagen som passade väl in var GANT. Till en början hade inte Marty och Elliot råd med mer än en annons på 1/8 sida i svartvitt var tredje månad. Så småningom kom allt större och oftare förekommande annonser med oxford på fyra olika foton i fyra olika situationer. Till slut körde de åtta färgannonser på ett år. Kampanjen spred budskapet att GANT tillverkade den typ av skjortor som den lysande, unga sofistikerade samhällsgruppen bar.

null

50-talet

Färgexplosionen

"Försök inte vara allt för alla. Vi är individer. När du tänker själv kan du vara smakfullt annorlunda." - Elliot Gant

Allteftersom det nya årtioendet fortlöpte blev Ivy League-looken allt mer utmärkande och charmig. GANT tog fram skjortor i allt djärvare färger och i ovanliga tyger och mönster, såsom Madras, polkagrisrandigt och skotskrutigt. Dessa skjortor gick hand i hand med 50-talets revolutionära stämning. Detta blev känt som Färgexplosionen Oxford och har varit huvuddraget i Ivy League-looken sedan dess. Med tiden gick Marty och Elliot så långt att de till och med förbjöd sina säljare att bära vita skjortor medan de jobbade.

null

50-talets mitt

Kvalitetsmärket

Från början var GANT kända för kvaliteten på sina skjortor. Under den första tiden, när företaget försåg andra återförsäljare med skjortor, lades ett diskret GANT-varumärke till: en liten diamant med ett ""G"" i trycktes på bakre delen av skjortan. Detta märke var kundens garanti på kvalitet lika mycket som återförsäljarens etikett på kragens insida. I mitten av 50-talet hade Diamant-G:et blivit en del av den amerikanska herrklädeshistorien – ett utmärkande tecken på högsta kvalitet som hjälpte till att göra signaturskjortan till en eftertraktad bästsäljare, med en efterfrågan som långt överträffade tillgången.

50-talet var en tid av aldrig förut skådad tillväxt i USA och GANTS skjortor hjälpte till att definiera den lediga, men ändå eleganta looken som dominerade efterkrigsåren. GANTS detaljerade hantverk och lediga amerikanska stil tilltalade en generation av män som under flera år burit militära kläder och som nu återvänt hem för att ta plats i den blomstrande medelklassen.

De uppskattade GANT-skjortans perfekta fall och kvaliteten i ett material som man förväntar sig från en GANT-skjorta. Och de skulle snart komma att uppskatta ännu en kvalitet som GANT var först med: färg. Under årtionden hade den enkla vita skjortan dominerat inom herrkläder, men det var på väg att förändras en gång för alla. En explosion av färger var på väg – och den explosionen började i New Haven, Connecticut.

null

1954 – 1959

New Haven och Ivy League-looken

Begreppet Ivy League användes för första gången under 30-talet och avsåg en grupp universitet i nordöstra USA som var sportrivaler. Men det kom snart att avse mer än bara sport. Det betecknade akademisk excellens, prestige, tradition - och en ny och avslappnad stil som för all framtid kom att förändra USA:s mode. En stil som blev känd som Ivy League-looken.

1954 förklarade tidskriften LIFE New Haven som Ivy League-lookens ursprung. Anledning till detta var inte bara för att New Haven hade en blomstrande klädindustri, utan även för att Yale University ligger här. Det var den självklara platsen för Ivy League-looken att blomstra på.

Den nya looken var ett sätt att se välklädd ut, utan att behöva klä upp sig. I looken ingick vita buckskin-skor, gråa flannellbyxor, button down-skjortor och kavajer utan axelvaddar. Det var en mer ledig look som utgjorde en skarp kontrast till de dubbelknäppta, axelvadderade kostymerna som dominerat under tiden före kriget.

Marty och Elliot var instinktivt medvetna om vad som pågick i deras hemstad. De såg den nya stilen födas och insåg genast att den sammanföll med vad GANT gjorde. De började experimentera med skjortor i olika tyger och modeller och la till djärvare färger till 50-talets bleka färgpalett. Familjen var stolta över sin roll i skapandet av den nya, ljusare looken och 1954 ändrades företagets namn till GANT of New Haven.

null

1949 – 1960

GANTS Signaturplagg

Button down-skjortan användes först av engelska polospelare men på sena 40-talet var det ett viktigt plagg i garderoben hos alla välklädda män. I USA var det från början en Brook Brothers-kreation från 20-talet, men GANT spelade en viktig roll i dess evolution då de gjorde den sin egen.

Det finns många anledningar till att detta hände. Kvalitet var en, men det fanns även olika aspekter av skjortans design som inte bara var unika, utan i vissa fall även oerhört svåra att kopiera. Bland dessa svårigheter var formen som skapats av framkanterna på kragen med knappar. Det krävdes Bernards tekniska kunskap tillsammans med Marty and Elliots modekänsla för att göra den perfekt och kanske var det just därför den blev känd som kragen som lägger sig perfekt.

Det perfekta fallet var inte den enda signaturdetaljen som GANT perfektionerade. Andra små detaljer som kunder uppskattade var: Hällan bak på skjortan som kan användas för att hänga upp den i ett omklädningsrum så att den inte blir skrynklig. Det blev även en del av Ivy Leagues dejtingkultur att en kille tog bort sin hälla när han kilade stadigt med en tjej (och hon, i sin tur, skulle bära hans halsduk). Motvecket, bak på skjortan, som gav personen större rörelsefrihet. Och knappen bak i kragen som höll slipsen på plats och förhindrade att kragen åkte upp. 1963 vann knappfliken ett pris från magasinet Esquire. Elliot uppfann knappfliken så att slipsen och skjortan skulle matcha perfekt. Tillsammans med det perfekta fallet sammansmälter slipsknuten med skjortan och skapar den där perfekta Ivy League-looken.

Samtidigt som de perfektionerade herrskjortan märkte GANT att det inte bara var män som traktade efter deras kläder. Inspirerad av ett antal kvinnor som lånade sina pojkvänners eller makars skjortor insåg de att såväl män som kvinnor uppskattade deras kvalitetskläder. GANT lanserade sin damskjorta med följande slogan: ""För kvinnor gör GANT skjortor, inte blusar."" Med detta började ett nytt kapitel för företaget och med det även ett nytt namn. Fram till nu var företaget känt som GANT Shirtmakers, och återspeglade excellensen och den kulturella vikten av företagets signaturplagg.

null

60-TALET

Yale CO-OP Butik

För studenter var Yale Co-op mer än bara ett ställe att införskaffa allt från tandborste till kurslitteratur. Butiken på campus var också det ställe de gick till för att köpa kläder och då Ivy League-looken exploderade var Yale Co-op länken till den nya stilen.

Butiken grundades 1885 och var den näst äldsta universitetsbutiken i USA (näst efter Harvard COOP). Den försåg generationer av studenter med kläder som skulle komma att bli väsentliga plagg i Ivy League-looken: kostymer utan axelvaddar, regementsslipsar, V-ringade sweaters, sportjackor, khaki-byxor, brogues och loafers – allt du behövde för att se cool ut på campus. GANTS skjortlinje för Yale Co-op var dock en sensation. Button down-skjortorna länsades från hyllorna och blev en väsentlig del av Ivy League-looken. Snart sågs button down-skjortan inte bara på campus utan över hela landet, då den blev ett väsentligt plagg för den moderna, amerikanska mannen på 50- och 60-talet. Och för den som ville ha det bästa var nu button down-skjortan liktydigt med GANT.

null

1949 och framåt

Ingång i Sportkläder

Efter andra världskrigets slut när alla amerikanska soldater återvände hem gick landet igenom en period av snabba förändringar. Nya smaker och influenser i sport och mode spreds över landet. Radio, TV och tidskrifter presenterade en aktiv livsstil för människor som de aldrig ens kunnat drömma om. Då sportaktiviteter påverkade många kreativa skräddaregenskaper fortsatte efterfrågan på en bekväm look att spridas.

GANTS skjortor hjälpte till att definiera en ledig, men ändå elegant, look. Den blomstrande medelklassen uppskattade GANT-skjortans perfekta fall och kvaliteten i ett material som man förväntar sig från en GANT-skjorta. Fram till sena 60-talet hade GANT endast varit skjortmakare, men nu var tiden inne att nyttja sin specialistkunskap för att bredda sitt utbud. 1971 tillverkade de sin första kollektion av Amerikanska sportkläder som inkluderade slipsar, byxor och rugbytröjor.