The Feature

Han är e-handelns framtid


Carl Waldekranz är den sorts person som får oss andra att känna oss lata. Superentreprenören har ritat om förutsättningarna för dagens e-handel. Här är svenskens berättelse.

”Varje dag ställer jag mig frågan om jag har förmågan att växa lika snabbt som företaget. Jag måste fråga mig själv om jag förtjänar min plats som vd.” Mannen bakom dessa ödmjuka ord är Carl Waldekranz, grundare av e-handelsplattformen Tictail och nyligen utsedd till en av världens 30 mest framgångsrika entreprenörer under 30 av Forbes Magazine. Carl sitter mitt emot mig på soffan i Tictail-butiken på Orchard Street i Lower East Side. Hans långa ben vilar avslappnat på soffbordet. Med rufsigt hår, ett stort leende, denimskjorta och jeans, är han urbilden av en modern 2000-talsentreprenör. Han ber om ursäkt för att han är lite trött, vilket naturligtvis inte syns på honom.

Om du inte har hört talas om Tictail, är det troligtvis bara en tidsfråga innan du gör det. Kort beskrivet är Tictail en internationell e-handelsplattform där över 130 000 oberoende modeskapare från 150 olika länder är representerade med sin egen verksamhet och e-handel. Tictail är en av världens största onlinemarknader för oberoende mode och inredningsdesign, och erbjuder verktyg och lösningar för entreprenörer som vill nå ut till sina kunder.

Carl grundade Tictail 2012 tillsammans med sin barndomsvän Kaj Drobin och utvecklarna Siavash Ghorbani och Birk Nilsson. Innan dess hade Kaj och Carl redan drivit tre andra företag tillsammans. Det mest framgångsrika av dessa var Keyflow, en plattform för att hantera gästlistor för nattklubbar, där moderatorer kunde lägga till gäster till listan via ett textmeddelande.

”Vid samma tidpunkt fanns det ett litet startupföretag i Sverige vid namn Spotify. De ville förändra musikindustrin och jag tyckte att de hade en riktigt cool idé, så jag kontaktade deras marknadschef. För att göra en lång historia kort, så blev Spotify senare Keyflows första kund och en stor succé, vilket ledde in vår firma på ett riktigt bra spår.”

Plötsligt dyker tre andra Tictail-medarbetare upp i dörren. De väntar på att marknadschefen ska avsluta intervjun och följa med dem till ett lunchmöte. Men jobb är tydligen bara en av anledningarna till att de träffas den här varma sommareftermiddagen.

”Vi gör alltid 50/50 när vi träffas. Vi pratar om jobb i några timmar, och sedan umgås vi bara. Vi tar några öl ihop och pratar om livet och vardagliga saker, precis som vi alltid gjort.

Text Sofie Zettergren

Bild Anna Schori